Un fost angajat Lukoil, patron de hotel în Chișinău, controlează reexporturile de combustibil în Ucraina

3 June 2025
0 Comments

Boom-ul reexporturilor petroliere din Republica Moldova s-a transformat într-o prăbușire spectaculoasă în 2024–2025, potrivit unei analize realizate de economistul Iurie Rija.

După ce în 2022 și 2023 Moldova devenise un punct-cheie pe harta logistică a regiunii, în special pentru aprovizionarea Ucrainei cu carburanți, situația s-a schimbat radical, relatează bani.md.

În 2023, valoarea totală a reexporturilor petroliere a atins un nivel record de aproape 398,8 milioane de dolari, însă în 2024 aceasta s-a prăbușit la doar 136,2 milioane de dolari.

Principalul motiv, scăderea bruscă a cererii pentru motorină, care s-a redus la doar 26,2 milioane dolari. În schimb, benzina a rezistat mai bine, cu un volum de 110 milioane dolari, însă chiar și aici tendința este descendentă. În primele patru luni din 2025, cantitatea reexportată a scăzut la 29.700 tone, semnalând o reorientare a partenerilor comerciali.

Marjele de profit s-au erodat semnificativ, de la 1,41 lei/kg în 2024 la doar 0,86 lei/kg în 2025, ceea ce a dus la o scădere a profitului brut de la 170,5 milioane lei în 2024 la 25,4 milioane lei în primele patru luni ale acestui an.

Piața reexportului este dominată de trei companii: „Naftatrans” S.R.L. (42,4% din volumul total), „Avante” S.R.L. (22,5%) și „Energoil” S.R.L. (12,3%). Împreună, acestea controlează peste 77% din volumul tranzitat, restul fiind împărțit între câțiva jucători mai mici.

„Naftatrans” S.R.L., fondată în 2013, este controlată de omul de afaceri transnistrean Miroslav Scurtu, fost director al Lukoil Moldova și cetățean al regiunii transnistrene. În 2023, Scurtu a achiziționat celebrul hotel Dacia din Chișinău pentru 3,5 milioane de euro.

Benzina reexportată prin Moldova provine aproape exclusiv din România, 90% în 2024 și peste 93% în primele luni din 2025. Grecia și Ungaria au avut livrări marginale, dar au dispărut aproape complet în 2025.

„Cazul reexporturilor petroliere demonstrează cum cifrele spectaculoase din comerțul extern pot crea o imagine falsă despre starea economiei. Moldova nu a devenit un exportator de carburanți, ci doar a profitat de o oportunitate regională temporară. Acum, mirajul s-a risipit, iar țara a revenit la realitate”, avertizează economistul Iurie Rija.

Economistul subliniază că această scădere a reexporturilor nu este un semnal de criză, ci o ajustare normală după o perioadă de dezechilibru. Totuși, prăbușirea profitabilității și concentrarea pieței în mâinile a trei companii mari ridică semne de întrebare asupra sustenabilității sectorului.

Sursa;https://point.md/ro

TotCapital

TotCapital makes your dream home reality. We connect realtors and buyers on a powerful platform and make sure you get the best service possible!

Leave a Comment