Comerțul cu amănuntul din Moldova: primele 10 lanțuri au reprezentat 1,55 miliarde de euro

Până la începutul anului 2025, comercianții moldoveni și-au mărit rețelele de retail până la 940 de magazine care operează sub 32 de branduri – atât lanțuri locale, cât și internaționale. Acest lucru a fost anunțat de Maria Tita Hurduk, director general al Modern Buyer, în cadrul forumului industrial Retail, Distribution & FMCG Market.
În același timp, cea mai mare concentrare este observată în Chișinău: 521 de piețe ale aproape tuturor comercianților cu amănuntul importanți sunt situate în capitală. Linella a investit cel mai mult în creșterea lanțurilor sale – 122 magazine la nivel național, Local – 90 magazine, Rogob – 65, Family Market – 41, Super Linella – 36, „Fidesco” – 31, „Cip Market” – 29, „Merci Gastronome” – 25, „Express Linella” – 22, „Supermarket N1” – 18, „Fourchette” -10, „Kaufland” – 9, „Bonus” – 8, „Pegas” și „Ocean Fish” – câte 7 puncte de vânzare. Cele zece lanțuri dețin 50% din numărul total de magazine din Moldova. Local a fost cel mai rapid în creșterea volumelor sale, extinzându-și activele la 90 de magazine în 2025. „Cifra de afaceri totală a primelor 10 lanțuri în 2024 a fost de 1,55 miliarde de euro, cu 23,4% mai mult decât în 2023″, a declarat Maria Hurduk. – Cele mai mari vânzări au fost înregistrate de Dragan Group, care deține grupul Linella – 11,6 miliarde de lei. Locul doi este deținut de Imensitate (lanț local), cu o cifră de afaceri de 4,8 miliarde de lei. Locul trei a fost ocupat de Supermarket N 1, cu 3,9 miliarde lei. Dintre operatorii transnaționali, Metro Cash $ Carry a avut cele mai mari vânzări – 3,2 miliarde lei”. Potrivit Bogdanei Gheorghe, director al companiei de analiză „RetailZoom”, coșul de consum înregistrează și el o creștere pozitivă: a crescut cu 8% din punct de vedere cantitativ și cu 19% din punct de vedere valoric. În același timp, percepția generală a consumatorului este că Moldova are unul dintre cele mai scumpe coșuri de consum din Europa. În general, în 2024, volumul vânzărilor în lanț a crescut, preluând 38% din cifra de afaceri totală. În același timp, magazinele de la benzinării au o evoluție mai dinamică (plus 8,3% în ianuarie 2025). O singură categorie de bunuri generează cele mai multe venituri în aceste puncte de vânzare – produsele din tutun (51,4%). În ceea ce privește așa-numitele magazine tradiționale, acestea prezintă cea mai frecventă dinamică de creștere a prețurilor, menținându-și în același timp cota pe piața moldovenească de retail.
sursa: logos-pres.md



